אנרכיה ונצנצים ב-UK: הסקס פיסטולס וטי רקס

פורסם במקור באתר כאן 88:

במידה מסוימת שנות ה-70 היו ההנגאובר של שנות ה-60. אחרי הסוף המצמרר של קיץ האהבה בפסטיבל אלטמונט, הרציחות הפוליטיות של סוף העשור וההסלמה בווייאטנם העולם הפך שחור ואפל יותר, החלום נגמר. הסמים הפכו קשים יותר והמסיבה התקרבה לסיומה עם כל מצטרף חדש למועדון 27. המוזיקה השתנתה בהתאם, הפסיכדליה הפכה לרוק מתקדם, הסול הפך ל-Fאנק והרוק הפך לרוק כבד. יותר מ-15 שנה חלפו מאז שאלביס הצית את מהפכת הרוקנרול עם האגן שלו והז'אנר שהתחיל כמוצר בידור מושלם הפך לאומנות כבדה ומלאה בחשיבות עצמית. האנטי תזה המושלמת לאווירה הזו הייתה שני ז'אנרים חדשים שהחזירו את המסיבה ואת רוח השטות, הגלאם רוק והז'אנר שרצח אותו, ה-Pאנק.

באופן מפתיע דווקא הז'אנר הקפיטליסטי מבין השניים, הגלאם, צמח בבריטניה האפורה ואילו שורשי הפאנק היכו ברחובות הקשים של ארה"ב. אבל בסופו של דבר שניהם פרצו בבריטניה האפורה בזכות שני גאוני שיווק ואופנה. האחד מארק פלד, זמר פולק כושל עם חוש אופנה מפותח שהמציא עצמו מחדש בלי הרף עד שנולד מחדש כמארק בולאן מנהיג להקת T. Rex. השני מלקום מקלרן, בעל חנות אופנה בשם "סקס" ששכנה ברחוב "מעלה המלך" בלונדון, הרחוב שיהפוך לבסיס של הפאנק והחנות שתהפוך לחמ"ל.

בולאן החזיר את הרוקנרול לתכלית שלו, סקסי, המנוני ומלא באבק כוכבים. הוא הפשיט אותו מהמשקל הכבד של המחאה הפוליטית, החשיבות העצמית, הווירטואוזיות והסולואים הבלתי נגמרים, הטקסטים הקודרים והדילניות à la-"אדם מחפש משמעות". בקיצור הרוק של בולאן החזיר את הכיף לרוקנרול. לצד הספק חבר שלו, ספק מתחרה שלו, דויד בואי, הוא סלל את הדרך לז'אנר שאלטון ג'ון, רוקסי מיוזיק, סלייד ועוד הביאו לשלמות.

מקלרן גידל בחנות שלו דור שלם של פאנקיסטים שלקחו את הבניין של בולאן, השמידו אותו ולקחו את הרוקנרול עוד כמה צעדים אחורה. בקיצור הם החזירו לרוקנרול את החוצפה ונתנו לדור שלם של בני נוער את המתנה שאלביס העניק לדורות הקודמים: פשטות. מוזיקה שכמה חברים יחד יכלו לנגן בגראג' של ההורים שלהם. אבל בעוד שבולאן היה הפנים המושלמות של הגלאם, מקלרן היה המושך בחוטים מאחורי הקלעים של הפאנק, לא כי הבין במוזיקה, פשוט כי רצה למכור בעזרתם את הבגדים שלו. הבובה הכי גדולה שלו הייתה להקת הפוסטר של הז'אנר, הסקס פיסטולס. הלהקה שזעזעה את בריטניה בשנת 1976 אחרי ביקור גדוש קללות, חולצות קרועות וניטים באולפני טלוויזיה של Thames Tv. פחות משנה לאחר מכן, ב-27 במאי 1977 הם השיקו סינגל עם רפרנס להמנון של הממלכה הבריטית בשנת חגיגות חצי  היובל למלוכה של המלכה אליזבת ה-2. כמובן שהם התעלו על זה ב-7 ביוני, יום החגיגות הרשמי, כשהם נגנו את השיר על ספינה בשם המלכה אליזבת בזמן שהם שטים על נהר התמזה סמוך לחגיגות.

הסיבה ש-2 הז'אנרים האלו מדפקים על דלתות "ספיישל של חצות" דווקא עכשיו נעוצה בתאריכים העגולים שצועקים עלינו מלוח השנה. המלוכה של בולאן הייתה קצרה אבל מהותית והגיעה לסופה עם מותו המוקדם ב-16 בספטמבר 1977, שבועיים לפני יום הולדתו ה-70. גם המלוכה של הפיסטולס הייתה קצרה והגיעה לשיאה עם הוצאת אלבומם היחיד, Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols, שיצא ב-28 באוקטובר 1977. נצנצים, מוהוק, מעילי עור, גיטרות שבורות וסיכות ביטחון, כל אלו ועוד בשעתיים שלפניכם.

אורחת מיוחדת: הפאנקופילית ניצן פינקו מגישת התוכנית !Riot ברדיו הקצה.

סקס פיסטולס

One thought

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s